מסע לתוך השקט


מאת: חיים שוורצמן

עזרה בעריכה : לולי הורן עזרא

רובנו יודעים עד כמה הרפיה היא דרך מצוינת להפחית סטרס, להפחית כאב, ובאופן כללי היא מועילה לחיים בריאים ושלווים יותר. ישנן טכניקות הרפיה שונות – למשל תרגילי מדיטציה, ויזואליזציה, נשימה וכד’. במאמר זה נכיר את הדרכים להשגת הרפיה עמוקה באמצעות תרגול צ'י קונג.

בשנים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים על השפעותיו הבריאותיות של תרגול צ’י קונג ועל הרפיה אינטנסיבית. לדוגמא, מספר מחקרים הראו הפחתה ברמת מתח ודחק לאחר תרגול צ’י קונג לצד שינויים ברמות הורמונליות בדם כמו קורטיזול , ACTHואלדוסטרון בפלזמה  (2004 Lee MS, Kang C-W, Lim H-J, Lee M-S ). במחקר נוסף נבדקה השפעתו של תרגול צ’י קונג על היבטים ביו-פסיכוסוציאליים ופיזיולוגיים, ובין היתר השפעה על מצבי חרדה (2007 Yvonne W.Y. Chow,Hector W.H. Tsang ).

תרגול יעיל בשיטת צ’י קונג חכמת הריפוי (באנגלית Wisdom Healing Qigong ובסינית Zhineng Qigong)  ) הוא להיות ולתרגל כל הזמן מתוך הרפיה ורוגע ללא התנגדות. כדי להגיע למצב הרפיה שיועיל מאוד לגופנפש אנו מתחילים את המסע דרך שלושה שלבים, שלב אחר שלב:

·       תרגול ברמה הפיזית – כאשר כל שכבות הגוף – עור,שרירים, רצועות, גידים ומפרקים – נמצאים במצב הרפיה ללא כל מתח מיותר.

·       ברמת האנרגיה – כאשר הדם והאנרגיה (Qi)זורמים בצורה חלקה ורציפה בכל הגוף ללא כל חסימה וכיווץ.

·       ברמה הנפשית – כאשר המיינד שלנו נרגע אין יותר התנגדויות ומחשבות מסיחות. הימצאות במצב תודעה “פתוח ומתרחב”, פשוט להיות ולהתמסר לרגע העכשווי.


איך זה להרגיש רפוי ורגועכאשר נגיע למצב של רוגע והרפיה, נוכל להרגיש שהגוף הפיזי שלנו נעשה רך וקל, כמו אוויר העולה ומתמזג עם השמים הכחולים. אפשרי שנרגיש חמימות ונינוחות מכף רגל ועד ראש. וברמה עמוקה יותר של הרפיה, נרגיש שהתודעה שלנו מתרחבת ומתחברת עם היקום העצום, עד כדי כך שאנו מתמזגים והופכים אחד עם היקום.

מהי תודעה נוכחת ומרפאהעיקרון המרכזי בתרגול צ’י קונג “חכמת הריפוי” הוא “לחזור אל הגוף”ו-“לפגוש את עצמכם”. לרוב, תחושת המתח והכיווץ הפנימי שאנו חווים, נובעת מרצף מהיר ואין סופי של מחשבות. המיקוד והעיסוק היומיומי הוא במה שמתרחש בחוץ ואיך המיינד שלנו מגיב לזה (זיכרונות מהעבר ומחשבות עתידיות מכילים בעיקר מידע ורשמים מהסביבה חיצונית).

רוב התגובות הן בשדה הפעילות של המיינד ושדה זה מקבל הזנה מעולם הרגשות שלנו כרטט אנרגטי המגיע מתוך אנרגיית האברים הפנימיים. לדוגמה ברגע שהאנרגיה בכבד (ברפואה סינית   Gan  ) תקוע, הוא מעורר תגובה שלאנרגיה רגשית העולה אל המיינד ככעס ושם התגובה “מוקלדת” כמידע וכביטוי לרצף מהיר של מחשבות ותגובות. האנרגיה הרגשית שעולה מתוך האברים הפנימיים, לפעמים מתבטאת כפרץ רגשי לא מאוזן, כמחשבה שלילית או הרסנית וברגע שאנו מתחילים להזדהות עם אותה האנרגיה היא מתחילה להזין אותנו ואת עולם המחשבות שלנו באמצעות סיפורי עלילה שאנו מספרים לעצמנו כמו כן יכולות גם להצטרף אליה תחושות של כאב או מחלה.

הרי סטרס עושה את החיים שלנו מאוד קשים ומאתגרים ויכול לפעמים לייצר מחלות אורגניות, ובנוסף לכך, הוכח במספר מחקרים הקשר בין הסטרס להאצה בתהליך ההזדקנות. ולכן, הגישה בצ’י קונג היא קודם כל לקבל ולהכיל את כל התחושות והרגשות, להתבונן ולהיות מודע לכל מה שמתרחש בתוכנו, ללא הזדהות, ולהכנע ולהתמסר לרגע העכשווי במדיטציות סיניות – בצ’י קונג מכנים זאת גם “לשבת ולשכוח" Zuowang 坐忘

ברגע שאנו מעבירים את הנוכחות שלנו, ומחזירים את המודעות לגוף, מתמסרים למה שיש ו”מתיידדים” עם כל מה שמתרחש, ללא ניסיון של שלילה ומאבק, מתמירים מה שמתרחש ברגע, לא מנסים להיפתר מ”אויב” ולדחות אותו, רוב ההתנגדויות, ההתכווצויות והמתחים הפנימיים שאנו חשים במיינד פוחתים, וכוח החיים (Qi) זורם בתוכנו.

בתוך המרחב הפנימי של גופנו אנו נחשפים לכוח מאוד עצמתי שזורם בנו, הצ’י שהוא כוח החיים הפנימי, הצ’י שכל הזמן נמצא כאן וממלא את כל מרחב הגוף, וברגע שמקשיבים וחשים זאת חווים חיבור. לדוגמא, אם נושיט את היד לפנים,נעצום עיניים ו”נתבונן” לתוך המרחב הפנימי של היד, נרפה, נניע ברכות את אצבעות הידיים מבפנים, אחר כך נתחיל להניע את פרק כף היד, נחוש את הזרוע דרך המרפק וכן הלאה, פתאום נכיר בתחושה חדשה, נכיר ונחוש את הזרימה הפנימית של כוח החיים שנמצא בתוך מרחב היד. המודעות שלנו מתחילה להיכנס ולחדור עמוק פנימה, מגלה את אותה אנרגיית חיים הנמצאת בכל תא ותא בגופינו, התחושה הזו של התרחבות מאוד משחררת ועוצמתית.

בתהליך ההתבוננות, לתחושות בתוך גופנו על מצבי הרוח או במחשבות משתנות אחרות, ניתן להבחין שמשהו תמיד מפעיל אותנו, איכות אנרגטית עולה בתוכנו, ובאותם רגעים נאפשר למחשבות להתפוגג ולהניח לעצמינו להירגע, לחוש את שקט ומנוחה, שהם מעבר  להתרחשות. ללא הזדהות והיצמדות נגלה שישנה אינטליגנציה אנרגטית עמוקה שהיא אנרגיית חיים – הצ’י הפנימי (Hun Yuan Qi)  שנמצא בתוך גופינו וזורם בתוכו והוא חלק מהצ’י הטהור שנמצא וממלא את היקום כולו.

אנחנו כמו ילדים הבונים ארמונות בחול, יודעים שיבואו גלים וישטפו את הכל, יודעים שהארמון יתפרק ויתמזג עם כל יתר החול שבים. לכן, ראו את ההתרחשויות כפשוטן, כמשחק, תיהנו מהן במלואן, ותגלו שתחושת השחרור,בלי היצמדות והזדהות, מביאה למצבי הרפיה עמוקים

ברגע שנבין שכל מה ש"מוקלד" בתוך המיינד כמחשבות ורגשות (ומתבטא לעתים בכאב, פחד, עצבות, מחשבות כלשהן) זה לא מצב “העצמי האמתי”, נצא מחוויה של “ זה אישי ומשמעותי”, באותם רגעים, כשנתחיל להתבונן ולחזור הביתה אל הגוף, נכיר בכל תחושה או הרגשה שבתוכנו ונסיר את מגבלות המיינד, נלך מעבר למחשבות ותחושות, מעבר לרעשים פנימיים שיוצרים אדוות וגלים, נתחבר לאוקיאנוס של שקט אינסופי, במצב של תודעה טהורה, נוכל להכיר באותה אנרגיה הנמצאת שם, out there, ככוח ריפוי הממלא את היקום כולו, ככוח אהבה ללא תנאי, וברגע החיבור תתרחש התמרה ושינוי בכל הווייתנו נבין שתחושה היא רק תחושה שעולה במרחב ההכרה… ואז השחרור מהמחשבות והרגשות האלו יתרחש תוך זמן קצר , ברגע שנראה דברים כהווייתם, ללא שיפוט, הזדהות עם רעיון ומחשבה,ד"ר פאנג מינג (מייסד השיטה Zhineneg Qigong ) מכנה מצב תודעה זה כ"מודעות ערה ובהירה" ׁMingjue明   , במצב מודעות זה אנו חווים הרפיה ושחרור מוחלט.


אז איך מתחיליםהתרגול פשוט, אפשר להתחיל עכשיו, אפשר להצטרף לקבוצת תרגול, אפילו רק פעם אחת בשבוע ואז בבית פשוט להתחיל לתרגל, להתחיל בתרגול קצר, ולהתמיד ובהדרגה לתרגל יותר.


תרגול נעים, חיים שוורצמן (-:

 


 



מאמרים ומחקרים ברפואה סינית, טאי צ'י וצ'י קונג בהיבטים מקצועיים על התחומים השונים.
הטאי צ'י צ'ואן היא אומנות לחימה שמשתמשת בכוח ו"אנרגיה פנימית רכה" למטרות איזון וחיזוק גוף- נפש.
רפואה סינית רואה את האדם כמערכת אנרגטית, אשר מדגישה את הגישה ההוליסטית ומטרתה העיקרית לעודד את יכולת הריפוי הטבעית של הגוף עצמו.
צ'י קונג היא אומנות תנועה המטפחת ומסדירה את זרימת אנרגיית החיים, כדי לשפר את מצב הבריאותי, לסייע בהרגעת הנפש ותחושת חיוניות.